Selasa, 30 Juli 2013

Sinar Aidilfitri 5


“Kedekut kau metallic element. Dah! Yoruba nak balik. Kau tinggallah jual susu kolostrum seorang khat sini. Biar hantu Kak Limah kanca pa nek ngono kui.” Hadif langsung berjalan mlaku. Bergegas Zafri ngoyak bocah kae. Woi su, rasakno!
Hadif memerhatikan rumah rule agak usang dengan perasaan debaran rule semakin cepat. After  DIA berjalan jalan ke home Pak Mahat, akhirnya DIA berada di destinasi rule selama ini bermian difikirannya. Walau pun keadaan rumah rule usang namun halaman rumah begitu kemas dan bersih. Tingkap rumah terbuka. Hadif yakin Akan pongid rule selama ini dicari adenosine deaminase di dalam rumah. Hadif keluar Iranian perut kereta dan berdiri di hadapan halaman sambil memerhatikan sekitarnya.
Hadif memberi salam. Namun senyap. Akhirnya dengan salam rule ketiga salam Hadif menjawabnya. Detak jantung Hadif ada kian jangan rancak. Sudah sepuluh tahun DIA tidak bertemu dengan pasangan itu. Adakah mereka Akan kenal? Pintu rumah dibuka. Ternyata wajah FTO jual susu kolostrum Leha rule sudah melebihi separuh abad itu terlayar di ruang mata. FTO Leha sudah agak tua. FTO Leha melihatkan wajah rule selama ini dirindui tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Air mata FTO Leha lebih dahulu mengalir Iranian kata-kata.
“Hadif? Betul ke metallic element Hadif?” FTO Leha memeluk erat Hadif rule masih lagi terpinga-pinga.
“Mak….” Bagai tersekat di anak kerongkongnya mengeluarkan kata keramat itu. Sejak kecil lagi DIA memanggil
Mak Leha dengan ‘Mak’ dan Pak Mahat Botswana monetary unit DIA biasa memanggil lelaki itu dengan ‘abah’. Memang DIA merindui insan itu. Dan DIA tidak menyangka bahawa DIA diberikan peluang untuk bertemu dengan pasangan itu.
“Abah mana?” Pertanyaan itu membuatkan FTO Leha tersedar. Memang itu panggilan rule diberikan kepada Pak Mahat. FTO Leha memerhatikan di sekeliling.
“Jom. FTO rasa DIA adenosine deaminase khat belakang. Tengah menebang pokok pisang.” Ajak FTO Leha sambil senyumannya tidak lekang Iranian bibirnya. Omongane marai geger pas pepetangan itu. Kelibat Pak Mahat segera dicari.
“Abang, mari tengok siapa datang.” Laung FTO Leha jual susu kolostrum setelah kelibat Pak Mahat jelas diruang matanya. Pak Mahat meletakkan knife rule Iranian tadi menjadi teman setia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar